Saturday, June 11, 2011

Family Gathering

Alhamdulillah...

Sepanjang cuti sekolah yang lalu kami berpeluang berkumpul bersama2 sanak saudara.walaupun tak lama namun ia dapat dimanfaatkan bersama.almaklumlah setahun sekali je jumpe.adik ipar sebelah suami yang bekerja di Perak pulang ke kampung.kali ini dia sekeluarga memilih musim cuti sekolah.memandangkan kedua-duanya bekerja sebagai polis dan tentera, kesukarang cuti pada hari raya memaksa mereka mengambil cuti seperti ini untuk pulang ke Johor bertemu dengan sanak saudara baru.terutama anak kecil ku Elissa dan Zafir yang belum pernah ditemui sejak mereka lahir.maka dalam himpunan ini makin bertambahlah anak2 saudara ku sebelah suami semuanya seramai 9 orang.riuh rendah rumah tok wan dan opah menyembunyikan kesunyian seperti hari2 biasa.

Dalam kesempatan berkumpul ini kami adakan sedikit aktiviti antaranya mengadakan kenduri kesyukuran, memancing, naik bot tok wan dan berkhemah di pantai Tanjung Leman sambil bakar ikan dan mandi manda. seronok anak2 kecil ku bebas bermain pasir, main ombak, berendam di dalam laut yang luas tak seperti di dalam bilik air di rumah.Suke sangat tak hengat.

Pagi kami bangun awal dan buat persiapan. Sedang suami, ayah mertua dan adik2 ipar yang lain membuat persiapan tuk g memancing di pulau. mereka keluar awal pagi. dengan harapan ada la ikan untuk di bakar di pantai nanti. wah peluang yang luas aku berikan pada suami nampaknya dia tak persiakan. Sejak dari rumah lagi habis semua pekakas memancing dibawa. Tak cukup lagi siap singgah kedai beli alat memancing. maklumlah sejak beranak 2 ni dia dh jarang ke laut dek kesibukan kerjanya. tapi sayangnya hajat aku nk g mencing mengikut rombongan mereka tak tercapai2 sampai sekarang. mana taknye sejak kawin terus dapat anak. konon bila Husna dh besar blh la aku ikut ke laut tp akhirnya bila anak kedua ku Elissa lahir maka terbantut semua perancangan.maklumlah si kecil2 ni perlukan banyak perhatian ku.insyallah satu hari nanti mudah2an tercapai hasrat nk ke pulau memancing.

Sementara menunggu hasil tanggkapan tuk hari itu para ibu2 di rumah sibuk buat persiapan tu berkhemah di pantai. kami sediakan sedikit makanan dan persiapan dengan menyediakan daging yg dh diperap utk dipanggang, seekor arnab yg disembelih turut dijadikan hidangan, 30 ekor burung puyuh yg diternak suami khas tuk anak2 buahnya dr Perak ni. Allhamdulillah segala hidangan yg dirancang telah tersedia. petang itu kami berkhemah di pantai Tanjuang Leman yg nyata banyak pengunjung di sana sejak kawasan peranginan di situ mula dimajukan oleh pihak Felda. Di tambah lagi dengan laut yang sesuai tuk berkelah. lepas dari musim tengkujuh air yang jernih dan ombak yang tenang selamat tuk anak2 bermain. sememangnya masa2 ini di tunggu oleh adik ipar ku untuk pulang. Ketika ini hasil tangkapan juga lumayan untung2 hasilnya sotong besar, ketam dan ikan2 sedap macam kerapu, ketarap peh terliurlah kalu citer keenakannya.

Petang dalam jam 4 suami dan ayah mertua ku melabuhkan perahu di JT. seronok bawa anak2 menaiki bot Tok Wan. Tak sabar tengok hasil tangkapan. Namun menantian mmg tdk sia2 kerana hasil tangkapannya sotong2 besar sebesar selipar jepun , ikan2 ketarap yg ditunggu2 memang menjadi lauk petang itu.siap dibakar dan dicicah dengan sambal air asam yg dh siap dibekal dr rumah.alhamdulillah...dapat juga dinikmati bersama.

Petang itu kami pulang ke rumah dengan keadaan anak2 yg dh kepenatan main pasir dan mandi di pantai.masing2 sampai rumah masing2 tertidur keletihan sampai ke pagi. rasa sekejap je masa berlalu rindukan anak2 buah ecah, pika dan okai. bila lah lagi dapt jumpe mereka ni. sayangnya gambar2 mereka hanya dapat disimpan dalam memori otak sahaja tak dapat diterjemahkan dalam foto. tahun depan panjang umur jumpe lagi mereka dh besar panjang. tak puas dgr keletah mereka, tak puas melayan cerita mereka. orang yang paling sentimental ialah suami ku...hehe jgn mare.kantoikan.tp faham lah hati Pak Ngah memang sentimental. harap2 anak2 bauh Mak Ngah semua jaga diri dan jadi manusia yg berguna nanti.

Terima Kasih kerana Allah swt masih memberikan kami ruang untuk bertemu. dan Allah juga yang memberi izin untuk perpisahan ini. kang kalu selalu jumpe jemu pulak. tak de rindu...rinduu...lagi.sabar yer Pak Ngah. Mak Ngah ada.anak2 pun ada.

Elisa kini dh berlari dan pandai main pasir.banyak keletah, selalu tiru perbuatan si kakak, dh sibuk nk bercakap. sikit2 tiru apa yg kakak sebut..bila kakak kata "cer cite..cer cite..". Elisa sebut"cer..cer..."

Husna pulak dh pandai baca doa makan.jelas sebutannya.alhamdulillah...pandai menyanyi, penyanyang, pandai menyakat adik dan pandai memujuk adik. syukur semua dapat membesar di depan mata.

No comments:

Post a Comment

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...