Monday, October 8, 2012

Show House Pulai Hijauan, Kangkar Pulai

salam kalian..

Hujung minggu lepas..sempat luangkan masa dengan anak-anak..bawa mereka berjalan-jalan..dan sempat singah show house di taman baru yang berhampiran dengan rumah. 

Seronok juga ye meneroka hobi baru ni..singah show haouse dan cuba cari idea-idea yang boleh untuk renovate umah dan mana lah tau kalau berkenan boleh booking terus..huhu..

Buat pelaburan dalam bentuk perumahan tentu berbaloi..[nak kene cari ilmu dulu ye..]

hasil dari snap-snap saya yang tak berape nak seni ni..


Pulai Hijauan terletak di kawasan Iskandar..teres 2 tingkat harga sekarang RM255K..buka tahun 2014..mngkin harga boleh up lagi lepas derang buat higway nanti dari kangkar pulai ke Nusajaya..Laluan Skudai-Pontian.
[tengok free..nk beli baru bayar..berganda2..mungkin dari 200k boleh jadi setengah juta..memang tak munasabah]..jangan mare ye..ni hanya pendapat saya yang tak mampu nak beli. sebab harag hartanah sekarang semakin mahal dan buat kami-kami ni tersepit..sungguh..

Untuk keselesaan anak-anakdan keluarga apa salahnye kan..

 laman tepi..kalu boleh tanam pokok buluh keliling umah tentu sejk ja kan...
pokok buluh tu harga dia dalam RM50 kali ja keliling umah 10 pokok..huhu memang berbaloi...akekeee..
 ruang makan mengadap suasana luar rumah..makan bersantai..duk bersila depan meja jepun ok jugak..[nanti kita tengok dalam eh..]


 Em..tak puaslah tengok luar rumah ni..memang cantik..


Langkah masuk..ruang tamu..best giler kalu ada bajet lebih buat mcm ni..

TV flat skrin dengan kabinet ni boleh pusing2 hadap meja makan ka..hadap sofa ke..seronok sangat..

Ruang makan menghadap halaman luar rumah..[betul ke ayat nih...]


Dapur kering


Dapur Basah..[menghadap belakang rumah..ada ruang untuk bercucuk tanam..pokok2 herba..huhu bestnyer]


Bilik tamu [bawah]





[toilet pun nk tunjuk ka..]penting ni...
Bilik ke 2 [atas]

Bilik ke 3 [atas]- kecik ja katil singgle


Bilik utama [atas]- tambah dngan cabinet baju kat dinding tu luas jugak..



Ruang tengah [atas]- kecik sikitlah

 Seronok la mereka ni...

Husna: Mummy kenape rumah kita pergi tadi takde orang pun..
Mummy: Tu rumah contoh ja.kaka suke tak?
Husna:..tak jawab..takde respond..huhu...

Wednesday, October 3, 2012

Mana pergi..lama menyepi?

assalamualaikum..

sekalian kalian..ku di sini sibuk dengan urusan anak2 dan tugasan2. Maklumlah line internet sekarang hanya di rumah. Jadi masa di tempat kerja memang fokus pada kerja sahaja..walaupun kt sekolah ada wifi tapi malas snak ngadap lappy..pernah jugak terlintas nk guna HP pintar..tp kata..nanti dulu lah..hp yang ada guna ja selagi tak rosak..huhu..tp bagus jugak bajet 2013 br2 ni..pengguna dewasa yang guna telefon pintar dapat 200 hengget...huh..tp adakah saya layak yerk..huhu kalu ikut besday layak lagi nih..bln 12 nih br 30 an..tp apa pun fikirkan ada keburukan dan kebaikannya..kadang rasa mcm bagus jugak bila kerajaan galakkan macam tu..tp ada jugak yang tak bagusnya bila terlalu taksub jd pengguna telefon pintar..pendek kata gunakanlah dengan sebaik2nya..jangan lah sampai pergi majlis kematian pun masih duk taksub ngadap HP jugak..daripada niat nak hormat jenazah si mati dan menginsafi dah jadi lain..kadang kita lupe kan..tengok benda ni macam simple..tapi hakikatnya bila dah leka bende2 simple pun kita lupe..so ingat2kan la sesame kita..ops..sudah cukup di sini hal telefon PINTAR..

hal menyepi ni pasal saya uruskan anak saya si keil tu.dia tak sihat..pulun sebulan jugak lah saya diuji..tapi takpelah..ujian sikit ja dah nk giveup..nama pun anak kan..sakit deman ke bertabah sajalah..tapi syukur sejak guna ubat homepathy Ahmad Shafiy semakin pulih..semakin nampak sakitnya berkurangan..saya pun tak susah macam dulu lagi..syukurlah banyak2 pada Allah..

sejak dia sakit bertimbun2 ubat kat umah..tak tau la mcm2 jenis klinik..homepathy..beratus ringgit juga untuk si kecil..apa yang saya harapkan dia terus sihat..duit boleh cari..tp anak bujang saya tu sorang ja takde sape boleh ganti..sekurang2nya saya bersyukur punya kesempatan untuk menjaganya..memanglah..bila dah anak 3 ni..sibuk kemain..sibuklah sikit dengan urusan rumah tangga..kain baju jangan cakap..dah mcm2 kaedah saya guna nk satelkan masalah ni..tapi tetap setinggi gunung Uhud jugak..huuhuu..sape yang ada ramai anak tau la mcmana gayanyer..umah saya tahun ni tak de sape pun yg sudi datang beraye..mungkin sebab kurang promosi kat BF kot..haha peduliklah.saya terimaja sape yang sudi dtg..tapi mmg gaja hidup di bandar begitu..kalau takde opn house takdelah tetamu dtg..lagi pun si kecik ni tak sihat kan..last2 nk beraya  n pi open house pun cancel last minit..adik demamlah, adik semputlah..samapai kakak-kakak pun dh boring duk umah..lagi2 sepanjang bulan lepas sekolah ganti 6 hari bekerja..mau tak bosan..nk balik kampung pun alang2 ja kalu cuti sehari..mulalah Opah dan Tok Wan ngigau sebut nama cucu..Nenek dan Atuk pulak telefon hari2..huhu...

Bukan menyepi..tapi busy...sekian..

Sunday, August 26, 2012

Cerita syawal tahun ini 2012

Salam semua..

Alhamdulillah Ramadhan telah berlalu pergi meninggalkan.syukur bukan kerana merana..tapi syukur sebab dah dapat selesaikan ibadah puasa..tapi sayu la sebab suasana dah lain..bulan tak puasa begitu berbeza dengan bulan puasa..waktu panjang di bulan puasa..semua amalan ibadah yang kita buat berganda pahalanya..sedekah berganda..mengurus rumahtangga juga dapat pahala berganda. 

Tapi bila bulan tak puasa ni nak start puasa 6 pun lagi kuat dugaannya..padahal waktunya sama je macam bulan puasa..tapi insyallah kalau ramadhan kita berkat mudah ja kita meneruskan puasa 6..insyallah..

cuba kita mulakan esok..

Sepanjang Ramadhan diri saya sibuk dengan anak2..diduga dengan ujiannya..menjaga anak2 yang kurang sihat begitu meletihkan..tapi saya harus kuat untuk mereka..saya perlu ikhlas untuk mereka tanpa harapkan balasan..insyallah saya terus sabar mengasuh dan menjaga anak-anak..

Ahmad Shafiy di Hospital 4 hari..Elissa dan Husna demam seminggu..

Oh tuhan terima kasih kerana sanyangi aku..

Syawal kali ini disambut kesederhanaan sahaja..

Raya pertama di kampung sebelah suami..

memandangkan tahun ini semua berkumpul sama-sama sanak saudara yang jauh dan yang dekat. Syukur dan anak-anak begitu teruja dengan kazen2 derang..umur lebih kurang sahaja..memang anak-anak baru nak membesar..


Opah dan Tok Wan yang paling teruja anak cucu berkumpul.


Ya..cukup sudah raya ye..cerita syawal lagi esok perlu bekerja pula.
.setelah bercuti sekian lama..3 bulan + cuti raya lagi..cukup la tu layan anak murid pula..

Hari ini saya di rumah saja..tak kemana2.memandangkan si kecil tak begitu sihat..masa ziarah terpaksa dikorbankan..tambah pula cuaca kat luar tak mengizinkan sekejap sejuk sekejap panas..
Shafiy pulak masih macam hari tu di Hospital nafas turun naik..bila sejuk ja merengek. nafasnya berbunyi..Ikhtiar terakhir saya cuma madu..saya yakin madu ja boleh legakan si kecil nih..


Bila fikir balik zaman nabi dulu tak de ubat-ubatan kimia ni..madu ja yang mujarab..lebih baik saya cuba..mudah2an anak2 sihat..

si kakak Husna pun dah demam. Ayahnya pula tak sihat..hai ibu perlu kuat untuk kamu semua..

Rutin Harian dan Hujung Minggu

Persiapan kerja esok..Hari persekolahan minggu depan cuma 4 hari..
makanya saya dah siapkan paking baju anak2 untuk 4 hari ke taska..maklumlah dah 3 orang. kene urus waktu dengan betul. Kain baju pun dah siap iron. 
Takde dah istilah lengah2..sebab hari bekerja tu waktunya pendek ja di rumah..pagi ke sekolah kul 6 saya akan bawak si kecil ke Taska dulu..makanya si kakak2 ayahnya akan hantar lewat sedikit. 

Tulah jadual harian kami yang sedikit sibuk..Tengahari saya pulang dari sekolah..terpaksa saya ambi si baby dulu jam 2 petang. Masa untuk saya bersama dengan baby tuk BF secara ekslusive tak mahu diganggu.. 
jam 5 petang anak-anak pulang dari taska..
Nasib baik la taska tu belakang rumah ja..

Selesai masak n bagi anak2 makan malam..saya pula melayan anak2 belajar..kalu rajin dapat la ajar mereka membaca, menulis sambil layan si kecil..malam masa tak panjang..Kul 10 semua kena tido awal. 

Masa dirumah memang untuk anak2 (kalau boleh nak ngadap derang ja. masak pun benda yang simple2..No more TV sebab ia ganggu masa saya dengan anak2..Gantikan pada hujung minggu untuk TV)..sebab tu saya perlu siapkan semua pada hujung minggu..

Ambil berkat dari kakak Ipar saya..walaupun sibuk uruskan anak2 sendirian tapi dia mampu buat.sekarang dia dah senang anak sikit, anak2 dah besar cuma perlu suruh ja..lain2 cuma pantau..Hai tunggulah sikit hari lagi Husna, Elissa dan Ahmad Shafiy membesar..tak sabar nak tengok mereka besar depan mata..

Entah sempat ke tidak..

Wednesday, July 25, 2012

Ini Khas untu anak-anak Ibu

Salam sayang anak-anak ibu..

Ingin ibu abadikan kenangan kalian di sini..andai satu hari nanti kalian boeh lihat kembali gambar masa kecil kalian..ibu ada tepek di sini ye sayang..

 Ni gambar anak-anak masa lahir..
Husna lahir 3.3.2009 jam 2.59ptg- berat 3.0kg 
Elissa lahir 22.5.2010 jam 2.15ptg-berat 2.8kg 
Ahmad Shafiy lahir 12.5.2012 jam 2.45 petang- berat 2.9 kg 

Semua anak ibu lahir di hospital..tak kisahlah mana2 pun yang penting Allah sahaje yang tahu sakit nyer melahirkan kalian..tapi Ibu bangga ada anak2..

Alhamdulillah dengan rezki Allah..Kini waktu untuk membesarkan kalian semua..insyallah ibu buat yang terbaik semampuna..walau susah walau senang..Ibu tetap tidak kan lupe waktu menangis bersama daddy kamu saat membesarkan kalian..Cukup setakat itu..biar kami yang menanggugnya.



Ini wajah anak ibu masa kalian umur 2 bulan..wajah kalian seiras..serupa..ibu tak kan lupe..walau nanti besarnya ibu tak tahu dapat bertemu atau tidak..Harapan semoga kalian jadi anak yang soleh dan solehah..amin insyallah..

Tuesday, July 24, 2012

Majlis Akiqah anak-anak saya..alhamdulillah dapat laksanakan juga.

Salam semua..

sebelum puasa hari tu semapat kami buat majlis akiqah untuk anak-anak..syukur hasil kongsi beli lembu sekor dan akiqah untuk 5 orang anak..termasuk anak sedara.

Saya juga dapat hiaskan buaian tuk baby di situ..sekadar suka-suka..bukan ikut adat BErRENDOI..cuma nak nampak cantik jer dengan buaian di tengah laman rumah..

Kami jemput kumpulan Keluarga Sakinah..yang sinonim dengan adat bercukur di Johor..

Bayi tidak lagi dibawa keliling tetamu untuk dipotong jambul.sebaliknya sewaktu majlis bermarhaban bayi di cukur rambutnya sehingga botak..kemudian rambut di timbang dan dinilaikan dengan emas..maka nilaian tersebut disedekahkan kepada yang memerlukan..mudah-mudahan sedekah itu membawa manfaat bada hidup bayi..

sedikit klik..klik saya hari itu..









 Bersama majlis sambut menantu adik ipar saya..cantik tak pelamin tu..saya la yang buat tu..baut syarat jerk..

Husna 3 tahun giat belajar berpuasa

Alhamdulillah..hari ini hari kelima..

Husna kami latihnya dari peringkat usia ini untuk belajar berpuasa dan merasai nikmat ramadhan sebenar..walaupun latihannya cukup untuk setengah hari sahaja..

Hari pertama puasa..Husna mula tunjuk tindakan yang agresif..mintak susu bila saja dia lihat Elissa boleh minum susu seawal jam 10 pagi..

Lama saya pujuk dia.."Kakak kan puasa..kakak dah dewasa.Elissa kanak-kanak..nanti pukul 12 Husna boleh buka ye..sikit je lagi.."

Saya juga cuba ceritakan kenapa kena puasa...Orang puasa dugaannya begitu dan begini..Kena banyak sabar..Kalau rasa lapar banyakkan zikir..

Bila dia sambung bermain saya okay saja..lama-lama dia lupa..

Hari kedua..dia mula tak kisah bila Elissa makan dan minum depan dia..Di taska suasanana juga begitu..tak kisah kawan-kawan makan atau minum sebab tengahari dia dah boleh makan..mudah je puasa..LATIHAN yang simple sebelum memasuki fasa seterusnya..

Sekarang Husna sibuk menghafal niat puasa..mintak ibu baca ulang-ulang..kadang tu sambil basuh pinggan suh saya baca..dia main kat depan rumah sambil kayuh basikal..

"aiwaitu saumarodin...(jerit)..ibu lepas tu apa?"..kelako pun ada..pendek kata latihan ini menguji sejauh mana kesabaran kita juga..saya harap saya terus bersabar dengan kerenah anak-anak dan mendidik tanpa jemu..

Akhir sekalu saya bukakan lagu kumpulan nasyid Raihan..Niat Puasa..biar senang dia menghafalnya..

Ramadhan Karimm


Assalamualaikum..

Salam ramadhan kepada seluruh muslimin dan muslimat.

Ramadhan datang lagi memhiasi lembaran kehidupan..menyinari kubu kegelapan..mengisi jiwa kekosongan..

Ramadhan datang lagi membawa sebuah perkhabaran..tentang sebuah kehidupan dan masa depan yang akan datang..moga perjuangan paya shuhada di sana sentiasa mendapat redha ilahi..moga perjuangan mereka mendapat shahid yang dinanti..Bunga yang gugur bertaburan..bunga yang akan menghiasi syurgawi..Ya Allah berikan kemenangan keatas mereka yang berhak..

Kita di sini..masih begini atau telah hanyut dilambung ombak?

Kemewahan hidup ini serta merta tiada makna..jika tidak mengisi ramdhan ini dengan sebaiknya..
Maka sucikanlah jiwa..isikanlah rohani mu dengan keimanan dan kembali kefitrah takwa pada yang esa..

Oh anak-anak..moga kalian mengerti  akan ramadhan kali ni..

Oh Ramadhan.moga ia membuka seluas-luas nikmat ..membuka seluas-luas hati.melembutkan yang keras..memutihkan yang hitam..menyatukan ia menjadi satu dengan nimat kekeluargaan..

Oh IBU..Oh AYAH..aku rindu..mereka juga merindui..

Semoga Ramadhan kali ini..ukhwah ini..harapan ini juga penuh sinar yang terjalin..

Untuk sahabat..sabarlah mendidik anak-anak..jangan menyesali apa yang ada..sebaliknya jauh bersyukur atas nikmat dan dugaannya..mungkin kini kau tau erti ibu yang sebenar..tapi syukurlah kita berpeluang merasai kemanisan itu dihujngnya nanti..moga dirimu sihat..menempuh ramadhan bersama anak-anak dan cahyamata baru.

Untuk suami..ku tak bisa sabar sepenuhnya..tetapi akan ku ubat sabar itu dengan nur dan hidayah darinya..Mungkin Ramadhan ini menguji  lagi..tentang erti kesabaran..harap berterusan dan rasa kekuatan..moga Ramadhan ini sama seperti yang lalu..mengecapi nikmat sebenar puasa dan terawih bersama..namun ku mohon dari mu..agar merestui aku dalam doa-doa mu..

Rezeki..Ramdhan pintu rezeki..Ramadhan pintu nikmat dan rahmat..mudah-mudahan rasa beryukur ini berterusan hingga dihujungnya..

Andai ini Ramadhan terakhir untuk ku..moga bisa ku jadikan ia bekalan kala kegelapan di sana nanti..menjawab dengan lisan yang nyata..menerima sebanyak mana pahala amal..

Anak-anak..tak pernah termimpi untuk bersama kalian sebelum ini..mungkin ini peluang terakhir ku memeluk kalian erat-erat..mungkin ini peluang terakhir ku mengucup pipi kalian sepuas-puasnya..mungkin ini peluang terakhir ku bermain bersama-sama..Andai ini yang terakhir doaku moga kalian tak pernah lupakan ibumu yang melahirkan..Tak pernah melupakan siapa pencipta mu..tak pernah melupakan siapa penyebar syiar nya..

Alhamdulillah..syukur pada mu Ya Allah segala nikmat untuk aku bermuhasabar di waktu dinihari 1 Ramadhan tahun ini..

1 Ramdhan 1433 Hijrah
Nukilan: Khairulnisak Kadir
www.knisacs.blogspot.com
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...