Saturday, July 9, 2011

Persediaan Ramadhan

Setelah mengetahui kebaikan ibadah puasa dari sudut sains, mulai detik ini boleh lah kita memasang niat untuk mengerjakan ibadat puasa pada tahun ini dengan sempurna. Berikut adalah tips untuk menghadapi dan membuat persediaan menghadapi bulan Ramadhan.

Tips Persiapan Ramadhan:

1. Berpuasa sunat

-Untuk mendidik diri, anak-anak dan keluarga untuk menghadapi bulan ramadhan.

- Sebagai contoh terbaik lihat role model kita rasullullah saw. Baginda mengerjakan puasa setiap bulan selama 3 hari berturut-turut iaitu pada bulan purnama iaitu pada 13,14 dan 15 setiap bulan purnama. Kelebihan berpuasa sunat ini antaranya terang hati, pelembut hati dan mudah-mudahan istiqamah dalam mengerjakan ibadah dan meningkatkan ketakwaan. Baik juga kalau mana ada isteri-isteri atau ibu-ibu yang nak anak atau suami berubah. Niatkan puasa untuk mereka insyallah kita akan lihat keberhasilannya nanti beransur-ansur. Selain itu baginda juga sering puasa dunat isnin dan khamis setiap minggu. Puasa sunat lain dilakukan pada bulan Rejab dan Syaaban.

- Sebelum menjelang bulan ramadhan eloklah kalau kita melatih anak-anak untuk puasa sunat. Supaya bila mengerjakan ibadah puasa wajib nanti anak-anak sudah terbiasa dan melakukan ibadah tersebut seperti amalan rutin.

- Nampak macam berat seolah-olah puasa sepanjang tahun, namun hikmahnay kalau kita lakukan insyallah akan terasa mudah dan ringan melakukan ibadah.

2. Bermuhasabah diri

- Menghitung amal ibadah yang kita kerjakan. Sesungguhnya Allah swt itu tak berkira kalau beri kita nikmat. Jadi lebih baik kita pun tak berkira untuk buat amal ibadahnya.

- Muhasabah diri dengan memperbetulkan niat.Niatkan mudah-mudahan puasa tahun ini dapat menambah amal ibadah kepada Allah swt. Sabda Rasulullah “Niat pun dapat pahala, diikuti dengan perbuatan akan berganda pahalanya.”

- Istifar dan bertaubat dan hitung berapa banyak dosa yang kita telah lakukan. Insyallah istifar itu langkah pertama sebelum taubat. Anak Adam memang tak pernah lari dari melakukan dosa. Iman kita sentiasa turun naik. Oleh itu berdoalah untuk istiqomah dalam melakukan ibadah. Istifar tanda kita insaf.Insyallah Allah terima. Banyakan berdoa,

“Ya Allah, berikan keberkatan pada bulan Rejab, berikan keberkatan kami pada bulan Syaaban dan sampaikan kami dalam bulan Ramadhan”.

- Ramai orang mati bulan Ramadhan , kadang-kadang tak sempat nak sempurnakan Ramadhan berdoalah semoga Allah berikan kesempatan untuk kita menyempurnakan Ramadhan dan mencari malam Lailatulkadar..

3. Banyakkan membaca Al-Quran

- Meningkatkan keimana kita semoga menjadi insan yang terbaik dari hari ke hari.

- Ingkatkan amalan dengan membaca al- Quran dan hayati terjemahannya.

- Mendidik anak-anak dan keluarga bermula dengan membaca al- Quran setiap kali waktu perdana lepas solat maghrib dan selepas solat subuh. Sekurang-kurangnya satu muka setiap hari insyallah amalan ini diteruskan sehingga bulan Ramadhan.

4. BerTahajud dan bersedekah

- Bangun tengah malam membuat solat sunat dan meneruskan amalan sedekah.

- Bermula dari hari ini didik jiwa untuk bangun tengah malam dengan melakukan solat sunat supaya tidak kekok bila mengerjakan nya di bulan Ramadhan.

- Pada bulan Ramadhan pula kerap melakukan solat malam kerana banyak kelebihan-kelebihan pada bulan Ramadhan.

- Mempertingkatkan amalan sedekah. Sedekah banyak caranya. Senyum pun satu sedekah juga. Kalau tak mampu dengan harta dan wang sedekah dengan amalan perbuatan dan tenaga. Jika tak mampu juga sedekah dengan senyuman insyallah diterima Allah untuk menjernihkan hati-hati kita.

- Dalam bulan Ramadhan pula tingkatkan amalan sedekah. Kalau boleh setiap hari. Niatkan setiap kali bersedekah dengan ucapan berikut:

- “Ya Allah aku niatkan sedekah ini untuk diri ku dan keluarga ku”.

- Sedekahlah walau satu sen semoga ia memberi rahmat untuk diri dan keluarga kita disamping dapat menyucikan harta kita.

5. Baiki hubungan keluarga

- Masa yang terbaik untuk meminta maaf sesama ahli keluarga dan menjernihkan hubungan kekeluargaan ialah pada bualn Ramadhan. Kerana ketika ini semua syaitan dirantai. Kalau ada pun manusia yang bertopengkan syaitan je yang tinggal.

- Sedang nabi juga menyarankan orang yang merusaha untuk membaiki hubungan silaturahim adalah ciri-ciri orang beriman.

- Meminta maaf dan memaafkan adalah sifat mulia. Mengapuskan sifat mazmummah dan meningkatkan sifat mahmudah amat diredhai Allah.

- Firman Allah;

“Bertakwalah kepada Allah dan baiki hubungan antara kalian”.

- Wujudkan rasa bahagia.

- Banyakkan senyum. Kalau susah nak senyum sebut perkataan “tiga”

6. Jaga hubungan dengan tetangga

- Jaga hubungan baik dengan jiran, jiran sekerja rakan sebelah meja atau jiran di rumah kita.

- Kalau mereka buat salah jangan berdendam.

- Jangan buat salah pula dengan kawan-kawan.

- Baiki hubungan dengan hantarkan buah tangan kepada jiran sekurang-kurangnya lama-lama lembut hatinya. Jangan pula ucap benda yang tak baik misalnya bagi buah tangan tapi cakap “..lain kali jangan dengki aku lagi…”. Cakap benda-benda yang menyebabkan kita tak ikhlas. nanti tak berkat amalan kita.

7. Baiki rumah tangga

- Persiapkan bekalan keperluan sepanjang bulan Ramadhan.

- Banyakkan ibadah dan tilawah di rumah.

- Hiasi rumah dengan hadis atau ayat-ayat al-Quran utnuk memotivasikan diri. Sekurang-kurangnya bila tampal ayat kursi atau seribu dinar kat dinding bila ternampak kita akan baca.bukan sekadar tampal sahaja. Bila tengok nama Allah Dan Muhammad pandang je pun dapat pahala.

- Sebelum masuk bulan Ramadhan dah boleh tukar langsir. Persiapan sebelum Syawal dah boleh buat supaya tak menganggu ibadah kita pada bualn Ramadhan. Baju anak-anak dah buat awal-awal supaya bila puasa kita dapat concentrate pada ibadah puasa dan tak letih sampai perlu ponteng puasa.

- Ucapkan ayat-ayat motivasi misalnya “Ramadhan Karim” bila bertembung dengan sesiapa sahaja.

- Tampalkan carta kelebihan berpuasa di dalam rumah.

8. Tambahkan ilmu

- Antara amalan-amalan yang kita boleh buat masa bulan ramadhan antarannya tambahkan ilmu dengan banyakkan membaca di samping dengar pekara-pekara kebaikan. Kurangkan atau tinggalkan terus siaran yang tak membawa faedah pada kita. Gelak sakan tu tak dapat apa-apa selain dosa. Rasulullah pun kalau nak ketawa dia Cuma senyum sikit je nampak deretan gigi. Kalau dah ketawa sampai kuar air mata tu dapat apa?buta hati dan rohani kita.

- Antara buku-buku yang boleh kita baca antaranya buku tentang ibadah puasa. Buku-buku yang mendidik jiwa.

- Lihatlah ramai orang yang dah bertaubat sekarang ini. Ramai dah dapat hidayah. Ramai yang telah berubah. Jadi eloklah kalau kita dari kalanagn mereka.

- Kalau kita nak berubah kita kena cari kawan yang baik-baik supaya kita lebih istiqomah.

- Kebanyakkan masyarakat di negara barat sekarang ini sudah ramai yang memeluk Islam. Semua tu atas kesedaran dan mencari agama yang sebenar.Alhamdulillah bertambah ramailah umat Muhammad.

Hadis rasulullah “pada akhir zaman nanti ramai orang masuk Islam, tapi ramai juga yang keluar Islam bilangannya seperti anak panah yang meluncur” .

- Atas kesedaran bersama, marilah kita mengajak diri supaya kita tergolong dalam golongan orang yang beriman.

- Bagi yang dah berubah , marilah kita menyeru sahabat, kawan-kawan dan keluarga kita untuk berubah.

- Tak perlu tunggu betul-betul dah soleh baru nak dakwah. Sebaliknya mengajak bersama-sama berubah tu adalah lebih baik.

- Cuba tengok simboliknya bila sebelah tangan kita yang kotor.dan sebelah tangan lagi bersih. Tapi kalau kita bersihkan kedua-dua tangan kita maka kedua-duanya akan bersih juga. Macam tu jugak dakwah ini semoga berterusan dan istiqomah.

Keistimewaan Ramadhan

1. Hadis Qudsi ;

“Tiap-tiap kebajikan itu dibalas dengan 10 hinga 700 kali ganda melainkan puasa sehingga tak dapat digandakan”

2. “Mulut orang yang bepuasa itu harum seharum kasturi”

3. banyak kan membaca al-Quran da memahami terjemahannya.

4. Istiqomah/ bersungguh-sungguh:

5. Rujuk hadis;

“wahai pemuda, sehingga sampai waktu masa berkahwin segeralah berkahwin, andai tidak mampu maka puasalah kamu”.

6. bermakna bulan Ramadhan adalah masa yang terbaik untuk melawan nafsu.

7. Nabi kata berlapar dapat tingkatkan amalan ibadah.

8. sebaliknya makan hingga kenyang akan jadikan kita malan nak beribadah.

9. Rasullullah pun dulu berlapar sampai ikat perut dengan batu untuk menahan lapar.

10. Jangan banyak makan dan berhenti sebelum kenyang.

11. sedawa pertama itu amaran, sedawa kedua itu amaran keras untuk berhenti, sedawa ketiga itu tanda Nak Mati ker?

12. Jadikan waktu perdana tu kita ditikar sejadah dengan berterawih.

13. menjaga puasa dan sentiasa perbaiki supaya menjadikan puasa yang sempurna.

14. “Banyak orang yang puasa tapi tak dapat pahala puasanya, melainkan lapar dan dahaga”.

15. Top up ILMU dan IMAN dan tinggalkan maksiat.

16. Puasa pendinding diri dari:bercakap kotor, Jahat, Melawan hukum, mengumpat.

17. Kalau orang ajak buat jahat katakan “saya sedang berpuasa hari ini”.

Jadikan Ramadhan kali ini Ramadhan yang terbaik…INSYALLAH

No comments:

Post a Comment

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...