Tuesday, April 5, 2011

Anak ku dh pandai jalan


Syukur ke hadrat ilahi atas kesempatan melihat zuriat ku hari ini. menjengah sebentar di blog seorang kawan bercerita tentang anaknye Tasya klik sini memang seronok. tak jemu2 kawan saya tu berkongsi walaupun kesibukannya bekerja.alhamdulillah...

Kini sedikit cerita ingin ku kongsi tentang 2 org putri ku si kecil Husna dan Elissa.Husna kini berusia 2 tahun. sudah pandai membaca terutamanya ABC, sudah mengenal huruf2 walaupun kadang2 sebutannya tak betul sgt contohnya:'W' bunyinya 'da bawuuu'. kata adik aku "apa lah akak ni ajar dia sebut pelat". tp bagi aku satu kebanggaan kalu anak aku dpt menyebut sesuatu yg baru.kira ok la dia boleh sebut.pelat tu bahasa dia.lm2 nti ok la.yg penting kita x ajar cara sebutan yg pelat dan bukan buat2 pelat nti anak2 keliru..

Sekarang ni aku dh latih anak2 bangun seawal pg.sebab tak lm lg tugas mummy akn bertambah.so ank2 kenelah tolong mummy ya...seawal pg sedang aku buat breakfast ank kecil ku Elissa dh bgun.merangkak keluar dr bilik tanpa merengek lg.syukur dh pandai berdikari. Husna pula masih di katil menunggu daddy kejutkan.kalu angin dia ok maka ok la pg tu kalu tdk maka sebaliknya haru la pg tu...tp everything is to be ok my dear..

Aku beryukur kerana Allah berikan aku kesempatan utk melihat anak2 ku membesar di depan mata. Kalu dulu rasa terkilan sebab aku termiss perkembangan Husna selama setahun.mana tak nyer sebulan sekali je jumpa mummy.br 2 3 hari jumpe pastu hilang.Husna pun mungkin tertanya2 kemana mummy pergi.sebab selama ni daddy dia je yg uruskan hal dia. sebab tu dia begitu rapat dengan ayahnya...hanya gambar dan 3G je pengubat rindu aku pd Husna.setelah kami duduk sebumbung aku puas sbb dpt tgok perkembangan anak2 baik Elissa atau Husna.kadang2 mcm mengulangkaji pun ada..apa tak nyer...bila Elissa dh pandai buat sesuatu.aku mesti rujuk balik pd suami..."Husna dulu mcm ni ker?"."Husna dulu mcm tu ker?".tulah soalan2 yg sering aku ajukan pd suami.sbb termiss perkembangan dia selama setahun.ibu mana yg tak sedih.kini bila Elissa ada, Elissa la jd tempat aku imbas kembali mcmana susah payah suami aku menjaga anak kecil ku Husna.mesti ramai yg tak percaya.tp tu lah yg suami aku buktikan.Terima kasih suami...

Em...Elisa kini dh berusia 11 bulan.bulan depan maka genap la umurnya setahun.dia dh start nk berjalan.celik2 mata je dh kemaruk nk berjalan.kalu blh tu tak mau dipimpin lg.lucu jgk bila setapak dua dh jatuh.tp tak jemu jemu Elissa bagun dan cuba lagi.kadang2 si kakak Husna dtg mengusik.Husna dgn hanya satu jari bejaya menolak Elissa.lps tu mula la si adik terjelupok.Husna pun bersorak gembira.bila keadaan dh jd kecoh Elissa yg mulanya berhasrat nk menangis bg mencuri perhatian terhenti niatnya lantas ketawa sama...tu lah gelagat mereka seharian.yg kakak biasalah bila x de keje menyakat je.tp Elissa lain plak semangatnye sentiasa berusaha berlatih.skrg ni dh berani lepas tgn dan menapak lebih dr 5 langkah..tu kira perkembangan yg baik la...bg ibu aku bersyukur sgt2...bila aku ulangi pertanyaan aku pd suami "em..husna dulu mcm ni ker?". suami jwb "tak pun. Husna dulu mls nk latih sbb dia nk tunggu mummy balik br dia tunjuk kebolehan dia".lm jgk Husna berlajar jln.kalu Elissa umur 11 bulan dh mula melangkah panjang.Husna plak 11 bulan masih selangkah dua.tu pun lps aku balik umur dia 12 bulan baru dia mula kemaruk berjalan.tu lah ceritanya...

Bila Elissa dh mula berjalan aku tak risau lg nk tinggalkan dia kt Taska.yelah sekurang2nya dia tak perlukan perhatian yg penuh.sbb dh pandai berdikari.tp Elissa masih baru utk aku tinggalakn pd pengasuh sbb aku tak pernah berpisah dgn dia.kalu Husna tu dh biasa.apa pun aku doa anak2 aku selamat.amin

kini Husna dh mula jd ulat buku.celik mata je mengadap buku.buku Kamus Bergambar yg cukup dia minati sbb ada mcm2 kt situ. Elissa lbh berminat apa yg di hidangkan di TV.tp aku akn pastikan ia bermanfaat utknya.selain BBM yg ada iaiatu CD ABC yg sering aku pasang bila tinggalkan dia bersendirian dpn TV.Husna dh pandai ABC baginya dia lebih suka sesuatu yg baru. Betul anak2 memang cepat belajar.tinggal kita je perlu mengisi masa mereka dgn sebaiknya.kalu blh setiap sehari tu mesti ada yg terbaru utk diajar. Memandangkan perkembangan anak2 aku tak begitu jauh makanya aku sering ambil jln pintas misalnya kalu buka buku aku selalu suruh Elissa dan Husna ada depan buku tu.so kalu Elissa dpt yg baru. Husna pulak dpt ulangkaji. contohnya bila mummy tunjuk gambar Husna akn sebut apa gambar tu dan Elissa angguk2 kepala...haha...Husna pulak kata "pandai...pandai.."(puji diri sendiri)Anak OH anak...

Dengan harapan dan doa yg panjang..Ya Allah jgn lah kau pisah2kan kami lagi.bg la aku posting dekat2 je.tak sanggup lg aku nk posting jauh.tak nk tinggalkan anak2 aku dan suami.amin ya rabbalalamin...

2 comments:

  1. tu la.. apa yang Allah jadikan tu ada hikmahnya. Tgk, dpt tgk ank membesar depan mata kan.. ok la tu. Berbaloi kan..Allah maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih yg tak terhingga krn berikn pandangan.semoga kita menjadi ibu bapa yg terbaik dlm mendidik anak2.

    ReplyDelete

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...