Tuesday, July 24, 2012

Husna 3 tahun giat belajar berpuasa

Alhamdulillah..hari ini hari kelima..

Husna kami latihnya dari peringkat usia ini untuk belajar berpuasa dan merasai nikmat ramadhan sebenar..walaupun latihannya cukup untuk setengah hari sahaja..

Hari pertama puasa..Husna mula tunjuk tindakan yang agresif..mintak susu bila saja dia lihat Elissa boleh minum susu seawal jam 10 pagi..

Lama saya pujuk dia.."Kakak kan puasa..kakak dah dewasa.Elissa kanak-kanak..nanti pukul 12 Husna boleh buka ye..sikit je lagi.."

Saya juga cuba ceritakan kenapa kena puasa...Orang puasa dugaannya begitu dan begini..Kena banyak sabar..Kalau rasa lapar banyakkan zikir..

Bila dia sambung bermain saya okay saja..lama-lama dia lupa..

Hari kedua..dia mula tak kisah bila Elissa makan dan minum depan dia..Di taska suasanana juga begitu..tak kisah kawan-kawan makan atau minum sebab tengahari dia dah boleh makan..mudah je puasa..LATIHAN yang simple sebelum memasuki fasa seterusnya..

Sekarang Husna sibuk menghafal niat puasa..mintak ibu baca ulang-ulang..kadang tu sambil basuh pinggan suh saya baca..dia main kat depan rumah sambil kayuh basikal..

"aiwaitu saumarodin...(jerit)..ibu lepas tu apa?"..kelako pun ada..pendek kata latihan ini menguji sejauh mana kesabaran kita juga..saya harap saya terus bersabar dengan kerenah anak-anak dan mendidik tanpa jemu..

Akhir sekalu saya bukakan lagu kumpulan nasyid Raihan..Niat Puasa..biar senang dia menghafalnya..

No comments:

Post a Comment

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...