Wednesday, February 1, 2012

Seronok tengok mereka dah mula suka nak mengaji

Salam semua...

Kisah kali ini tu saya update cite pi belajar teknik Al-Barghdadi. Satu teknik belajar dan mengajar al-Quran dengan cepat..

Baru beberapa hari saya cuba praktik kan tuk 3 orang anak sedara saya. Lingkungan umur mereka 10, 8 dan 6 tahun.

Wah masa mula2 perkenalkan teknik ini si kakak berumur  8 tahun kata..."Mak Ngah nak ajar muzik eh?" mentang2 saya ni cikgu muzik..Tapi bila dia test tuk mengaji guna teknik Al-Barghdadi dia mula seronok dan cepat je boleh kuasai teknik Al-Barghdadi. katanya "mak Ngah..oYa nak ngaji dengan Mak Ngah lagi eh?"..okeh.

Tuk si Abang berumur 10 tahun, saya test dulu dengan bacaan potongan ayat tanpa teknik Al-Barghdadi. Mulanya dia baca sedikit merangkak2. Bila tanya abang dh sampai mana mengaji.dh masuk Quran. Ok lah tp masih merangkak. "Ikut Mak Ngah ngaji nanti abang baca lancar k.." Dia setuju. Wah minggu berikutnya bila tak datang nk ajar mereka asik kol je bila nak ajar mengaji. Asik tanya kenapa tak datang ajar. "Abang tunggu mak Ngah masa cuti seminggu nk mengaji..". Terkilan pulak dengan semangat dia yang berkobar-kobar. malangnya anak2 tak sihat jadi terpaksa tangguh belajar... Tapi syukur minat dia dah datang bila guna teknik Al-Barghdadi. Teknik ketuk2...suka nyer si abang. Dulu kemain liat bila suh baca Quran.

Cerita si adik plak umur 6 tahun. memang liat nk mengaji. Masih tak kenal huruf lagi. Sebab tengah kemaruk main game jerk. Bila suh ngaji malas kemain... Tapi syukur bila pertama kali kenalkan teknik Al-Barghdadi asik tanya je bila nak ngaji lagi."Afi nk main ketuk2"..


Syukur minat mereka terhadap Quran dah mula meningkat..harap2 tak terhenti di situ. dan saya mengharapkan hasilnya positif juga.amin...





No comments:

Post a Comment

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...