Monday, February 14, 2011

Cerita Puyuh lagi

Salam...

SELAMAT MENYAMBUT MAULIDURASUL untuk junjungan kita Nabi Muhammad saw.

Disini ingin aku kongsikan hasil titik peluh en suami merialisasikan impiannya, walaupun secara keseluruhannya masih dlm 4o%. jom explore apa yang dh berlaku dengan hasil experiment en suami ku.

sekitar pengalaman aku mengadap hasil ekperimen suami aku rasanye dh lebih 5 kali telur-telurpuyuh dh ditetaskan oleh KOTAK AJAIB...anak aku Husna paling kagum dengan kejayaan Daddy nyer.kalu tak dia tak panggil la anak-anak puyuh yg br menetas tu "ANAK".

Ya...sungguh.riuh rendah kalu time telur2 puyuh tu menetas.agaknye jiran2 aku mesti kata..apekebendela budak2 ni buat..hehe...wahai jiran jgn mare eh..

Di sini secara tak langsung aku dh ajar anak2 aku mengenai Sains. macamana datangnyer burung2 puyuh yg kita makan tu.Dr telur yg daddy tetaskan guna Kotak Ajaib ni...bijak tak!hehe...

kisah yg paling sadisnyer...Husna dh mematikan ank2 puyuh yg br menetas tu.adalah dlm 3 ekor.dek kerana geram tak sangka dia senyap2 pergi kt tempat anak puyuh.pastu main2 dan tak sengaja abis dia picit anak2 puyuh tu...nk marah pun tak blh...kecik lg bukan dia tau...tp sejak detik tu dia dh tau guna perkataan mati.apa saje benda yg dh tak bergerak dia kata "MATI".termasuk TV mati.kasut mati.bola mati...betul la benda bukan hidup tentunya mati...hehe marilah tgok hasil KOTA AJAIB



inkubator atau "KOTAK AJAIB"



telur yg baru nak menetas. cukup 16 hari dieramkan.



Anak2 telur yg baru menetas diasingkan..kadang2 ada yg terlebih hari kene bantu jgk..dh mcm veterinar plak aku ni...



hasilnye anak2 puyuh yg bakal dijadikan lauk..hehe



ni puyuh group pertama yg sekarang ni dh jd puyuh induk dan sedang bertelur.jangka hayat dia bertelur sehingga 8 bulan.

Inilah antara hasil usaha untuk membesarkan anak-anak...diharap anak2 menilai sejauh mana kasih sayang kami pada Putri ku Husna dan Elissa. Semoga kalian membesar menjadi manusia yg berguna tidak lupa tanggugjawab pada Allah.

No comments:

Post a Comment

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...