Tuesday, February 8, 2011

Petua demam campak untuk anak kecil


baru-baru ni elissa anak aku yg kecik demam selama seminggu. dlm beberapa hari lps tu dia hampir kene demam campak.nasib baik aku dapat petua ni dr mak mertua aku.alhamdulillah dia tak kene demam campak. sbb ramai kwn2 kt FB mgadu anak mereka demam campak.so aku ingin berkongsi petua.kalu berguna blh la amalkan..harap dapat membantu sesiapa sahaja yg kesulitan.

Tanda2 demam campak:
1. perhatikan bintik kemerahan pada seluruh badan anak.pada badan, kaki, tangan termasuk tapak kaki dan tapak tangan. bintik merah tu menunjukkan tanda demam campak tu nk tumbuh.
2. suhu badan anak meningkat 37-39 darjah.

langkah2 penjagaan:
1. pastikan suhu badan anak dikawal/pantau setiap masa suhu kalu blh jgn sampai tinggi br nk p jumpe dtr.kalu dh 37 tu tak normal la trus bwk anak p dtr.kalu bintik2 merah tu dh timbul bg tau dtr.nti dia bg ubat tu ambik jelah.
2.pertama sekali bg anak kecik air kelapa muda.2 sudu pun dh ok.janji blh bantutkan campak tu.kalu br nk tumbuh gerenti campak tu tak jadi.kalu dh terlambat pun tak pe bg je sekurg2nye bila dh minum air kelapa cepatlah dia pulih nti.
3. kalu anak menyusu badan bg dia susu sekerap yg boleh untuk antibodi.
4. ada org tua2 kata anak kecil tu tak blh dimandikan sebab tak blh kena air. jgn sapu minyak pd badan la.semua petua tu ada gunanya.sbb tak nk bintik merah td jg gatal2.kalu dh garu lg teruk nti. so semua tu blh dielakkan.
5. dari segi pemakanan pulak anak kecil td elakkan bg mknan yg bergoreng.kata org tua2 kau berminyak nti gatal dan berbekas.mungkin ada baiknya.so elakkan la.kalu nk mkn ikan goreng pun tak blh kita kukus ke rebus ke ikan tu.jgn kita tinggalkan khasiatnyer sudahla.makanan pun nk kene berkhasiat jgk kalu tak mcmana anak nk baik.
5.dari segi penjagaan nye..kalu blh baju anak kecik tu asingkan bila cuci.tuk elak jangkitan pd adik2 yg lain.mkn tak blh kongsi, mandi tak boleh kongsi air, tuala pun tak blh kongsi alamatnyer kuarantin anak kecil tu sampai dia sihat...bukan apa kadang2 kita lupe sumua ni..

tu jelah pengalaman yg ada harap blh dikongsikan bersama...

sebenarnyer kagum dgn suami sbb dia jaga anak sulung dulu kerap sgt demam masa tu aku takde sama2 dgn dia.so next ni bila anak yg second aku yg jaga mau gelabah jgk.abis sume atuk nenek, opah tok wan dia aku tepon...tolong!tolong! anak aku demam.walhal tak susah mana pun.cuma kene bg perhatian yg lebih je...

3 comments:

  1. suke ini blog la kak...byk info yg boleh di kongsi...best2...!! mmg kreatif..

    ReplyDelete
  2. hehe...aku dedikasikan tuk mak mertua aku yg rajin mengingatkan aku petua2 jaga anak2.tu yg terpikir nk wat blog nih...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. as salam... tq kongsi info ni.. in syaa Allah bermanfaat utk saya.. trima kasih.. senang- senang jemput ke blog saya pula ye.. :)

      Delete

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...