Monday, June 11, 2012

Bayi Meragam

Selamat pagi dan assalamualaikum semua.

Kalau di entry yang lepas saya ada kisahkan tentang Membaca Gerak Geri Si Kecil saya nak sambung sikit kisah bayi saya Ahmad Shafiy yang berumur sebulan hari ini..12 jun 2012

Kisah Si kecil saya yang tak boleh tidur malam tu berlarutan sampai 2 3 hari jugak..puas saya memikirkan apa nak buat dengan anak kecil itu.maklumlah dalam usaha berpantang sendirian tanpa bantuan ibu or ibu mertua..

Bila ku tepuk-tepuk perutnya bunyi angin..kembung perut. Saya dan suami sudah mula risau..dah diberi macam-macam pun masih sama. Malah bayi tak boleh nak tidur sampai siang.

Pagi tu ku teringat pesan ibu mertua untuk diberikan air nasi..supaya bayi kenyang.. Ya..Air nasi..
 Pinjam pic ni dr google..

Apa lagi ku capai periuk dan pot beras. Cuci dan bilas beras dan masuk dalam periuk nasi. Setelah hampir 10 minit air dalam periuk nasi mendidih.. Di ambil air yang mendidih tadi dengan senduk or sudu. Pastikan beras tadi dah bertukar jadi nasi. Jangan beri air beras.kang bertambah kembung pulak bayi nanti.. Lepas dapatkan air nasi tadi dalam 1 aun. Ku masukan dalam botol susu dan rendam botol dalam mangkuk air sejuk untuk sejukkan sedikit air nasi tadi sebelum diberikan pada bayi. Bila dah rasa suam-suam aku pun berikan pada bayi..

Lepas diberikan air nasi dan sendawakan bayi..ku balut Ahmad Shafiy dengan kain bedung dan tidurkan dia dalam buai. Lena Si Kecil tadi sampai ke petang. dalam jam 3 petang dia sadar untuk menyusu. Syukurlah dia tak meragam lagi. setelah 2 kali ku berikan air nasi...

Ya..air nasi tadi sebagai ganti susu yang tak berapa banyak..Lepas ni puas ku fikirkan macamana nak banyakkan air susu dan untuk dapatkan susu ku lebih pekat supaya bayi kenyang.

Tunggu entry lepas ni okeys..

1 comment:

  1. Salam. Nisak, dulu air susu aku pun tak banyak. Lepas tu ada org kata minum air longan kering yang direbus bersama air dan minum ketika masih suam. Alhamdulillah.. susu aku byk sampai skrg anakku masih menyusu.

    ReplyDelete

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...