Tuesday, June 12, 2012

Teruskan semangat untuk breastfeeding bayiku sepenuhnya











Pinjam kat google ye.

Selamat malam semua..

Tentunya sedang beristirehat dengan anak-anak malam ini..haha..(pe plak depan blog nih..huhu)

Siang tadi berdiskusi dengan kawan-kawan tentang BF (Breastfeeding) di facebook..yelah bagi saya yang beberape hari ni mula risaukan Ahmad Shafiy yang nak ditinggalkan bila naik kerja nanti. Niat utama saya nak BF Ahmad Shafiy secara exclusive selama 6 bulan...YA itu target saya okes!

Kenape baru sekarang?

Kenapa baru sekarang nak fikir BF secara exclusive tuk anak ke 3 nih..oh jawabnya mudah..

1. Sebelum ni puas dah BF Elissa sampai dia dapat adik. tapi susu campurlah..

2. Lagi..sebab tak dapat menyusukan Husna secara terus masa dia kecik. Sampai 4  bulan je dia BF.

Tu yang niat tuk BF anak ke3 ni sepenuhnya tanpa susu fomula..Ya tu niat saya.

Dari sehari ke sehari Ahmad Shafiy hari ni dah cukup sebulan. Esok dia pi chek doktor dan suntikan 3 serangkai. Saya mulalah rungsing tuk buat stok menyusu untuk Ahmad Shafiy nanti.Lagi dah nak bulan puasa nanti kan..Banyak jugak laman dan blog yang saya terejah tuk gali ilmu pasal BF..percaya tengok macam mudah jerk..tapi susah sebenarnya nak BF nih kawan..ya..macam berbincangan saya dengan kawan-kawan siang tadi..Ada antaranya memang banyak membantu dan saya cuba praktikkan..

Terima kasih banyak-banyak tu members2 sume..sayang you alls..Cumi, Nurul Hilda dan Imal..banyak juga ilmu yang saya dapat..Ha..sayangnya sahabat saya Mdash Julia tu tak dapat join sekali..ada masalah nak online katanya..dan saya tak dapat nak hubunginya seminggu ini sebab HP tinggal kat kampung mertua..huhu sodih den..

Ha..lepas je bincang-bincang kt FB dengan derang saya walking kat blog cari resepi nak banyakkan susu ibu dan cara nak buat stok susu anak..dan akhirnya saya jumpe blog ini..KASIH TIADA PENGHUJUNGNYA..

Syukur sangat-sangat pada info-info dan sokongan yang amat berguna itu..moga hidup penulis blog ini lebih diberkati selagi ada ibu-ibu yang menyusukan anak mereka..dan teruskan dengan niatnya sebagai Counselor and Peer Counselor tuk ibu-ibu menyusukan anak.

So..sekarang saya dah ada jadual baru..cam saya janji kat kawan2. Ya.. jadual makan, jadual menyusu (ikut demand bayi), jadual pump, dan jadual senam erobik..yesz..penting tu..cuba tuk kekal anggun naik cuti nanti..wah misi yang tak hengat2..

Tuk enchik suami..saya cuma nak membantu jerk..andai dapat menyusu Ahmad Shafiy sampai 2 tahun cam Elissa dulu saya rasa amatlah bertuah sangat..duit susu pun jimat sikit dan lagi tak payahla nak berulang alik pi klinik. Mumy dah penat..cuma doakan anak-anak sentiasa sihat.Dapatlah mummy bekerja dengan tenang.

Elissa sekarang pun masih rindukan susu ibu..pengalaman yang tak ternilai jika dapat menyusukan anak ku..Waktu di pangkuanlah dia dapat bermain-main dengan ibu..nikmat yang tak ternilai..sungguh!

So tuk ibu-ibu yang folow blog saya ni tengah cari tempat terbaik tuk kaunseling BF korang pi klik kat blog tu ya..saya tak mahir nak citer dan masih tercari-cari lagi ilmu tentang BF ni..harapnya esok lusa kalau dah de pengalaman sendiri bolehlah saya kongsikan...

Ambil yang baik-baik saje..

No comments:

Post a Comment

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...