Wednesday, September 7, 2011

Cerita Ziarah Raya

Yang tudung coklat tu nenek saya Hajah Banun binti Wajib

Syukur kehadrat Ilahi Allah pertemukan saya di dalam ruangan ini bersama rakan-rakan semua. Teringin di simpan sedikit kenangan bagi yang masih ada. Agar ia terpahat dan kekal dalam ingatan dan sanubari. Mudah-mudahan jadi tatapan anak-anak suatu hari nanti.

Kisah nenek saya yang berumur 80 tahun bersama kakak tirinya berumur lebih 90 tahun. Memandangkan raya tahun ini dipanjangkan umur dan ditemukan jodoh, antara nenek saya dan kakak tirinya. Seronok walaupun masing-masing dah punya keluarga sendiri. Punya anak cucu masing-masing. Dek jarak dan kekangan masing-masing setahun sekali je dapat jumpa. Itu pun kalau anak-anak bawak jumpa. Kalau tidak tak tau macamana perasaan mereka kan...

Kalau tahun lepas sempat saya merakamkan gelagat nenek saya dan kakaknya. Waktu tu kami tumpang solat di rumah Kakak nenek saya. Lepas solat nenek saya pun bersiap-siap dengan berbedak dan bergincu. Si Kakak tanye "Apa tu Nun (panggilan manja nenek saya bernama Banun)". Nenek saya yang lucu ni pun calit kat bibir si Kakak. dengan slang bahasa jawa..."meh siti aku pakaikan. Baru nampak cantik bibirnya". Lucu pun ada tengok gelagat orang tua-tua. macam budak-budak. Sengaja nenek saya imbas kenangan dia dengan kakaknya.

Saya tinggalkan kisah nenek saya di sini. Dengan harapan semoga nenek dan kakaknya sentiasa dirahmati Allah. Diberikan kasih sayang, kesihatan dan keimanan. Insyallah...

No comments:

Post a Comment

wa kha kha...:)

Facebook Share

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...