Wednesday, September 28, 2011

Makanan Kesihatan Untuk Anak Kita


Bismilahirohmanirohim...

Alhamdulillah saya diberi ruang untuk berkongsi lagi. Pagi ni saya dengar radio IKIM. Bicara oleh Ustaz Fauzi atau "Ustaz Jus Tok Guru'. Gelaran baru kata Ustaz. Ustaz cerita tentang khasiat 'Jus Tok Guru'.Bila dengar kesan yang baik pada anak-anak saya terdorong untuk berkongsi.

Alhamdulillah dah hampir 6 bulan juga saya beri anak-anak minum jus Tok Guru. Saya amalkan setiap pagi sebelum sarapan pagi. Mulanya saya beri mereka minum untuk tujuan kesihatan. Sebab anak-anak kerap selsema masa kami hantar ke Taska. Tapi bila bagi mereka minum madu nampak beransur ok. Lalu suami saya syorkan untuk cuba jus Tok Guru sebab kandungannya ada kurma, kismis, habatus sauda, buah tin, buah zaitun, delima dan semua buah2an sunnah dan baik tuk kesihatan. Syukur sejak saya beri anak-anak minum jus Tok Guru mereka dah jarang demam dan kena selsema. Kecuali lah jika demam tu semua takdir Allah kami 'Redha'. Kami pun teruskan sampai sekarang. Harga pun ok tak la mahal. belikan sesuatu yang baik tuk anak-anak apa salahnya kan.

Dipendekkan cerita saya terdengar khasiat yang Ustaz selalu cerita. Jadi saya pun mula membuat experimen pada anak-anak. Baru-baru ni dalam 2 bulan sejak bulan puasa ari tu saya mulakan dengan Husna anak yang sulung. Apa yang saya buat?...setiap hari saya perdengarkan Husna dengan surah-surah lazim macam 3 kul dan al-fatehah. Mulanya dia macam tak berminat. tapi bila saya mainkan video yang saya upload kt youtube dia mula berminat. kadang-kadang sambil bermain dengan Husna, saya sambil-sambil ajar dia baca al-fatehah, al- falaq, an-nas dan al-ikhlas. hari-hari saya ulang-ulang benda yang sama. sambil2 bermain-main dengan anak-anak, dalam kereta, masa tengok TV sama-sama dan bila-bila free.

Suatu hari, time saya tidur waktu petang. Biasanya saya terlelap kejap je. Tapi Husna biasanya dia tak tidur. Dia bermain-main kt area saya tidur sebab saya akan pastikan dia tak buat benda2 yang berbahaya. Dalam tido-tido ayam tu saya dengar Husna baca al-Fatehah. Walaupun bacaannya tak lancar dan sebutan tak jelas lagi tapi dia baca ikut susunan yang betul. Saya yang tidur-tidur ayam mcm dengar tak dengar la.Macam mimpi pun ada. Biarkanlah dia main.

Lepas bangun tidur tu saya baru teringat. Tarus saya anta SMS pada suami. Suami pun terkejut juga sebab tak pernah dengar dia baca al-Fatehah. Jadi pendek kan cerita petang tu bila ayah Husna balik kerja saya saja uji Husna baca Fatehah. Dia baca dengan betul. Walaupun masih perlu dipimpin sebab dia sebut pun tak jelas lagi. Masih pelat-pelat umur 2 tahun lebih kan. Jadi saya terfikir mungkin ni khasiat yang saya temui dari minuman Jus Tok Guru. Memang tak syak lagi. Kalau berdasarkan dari kata-kata Ustaz Jus Tok Guru kata tu memang tak syak lagi khasiat makanan sunnah ni memang bagus.

Jadi untuk ibu bapa yang lain, kalau naka anak cerdas minda bolehlah beri Jus Tok Guru. Supaya minda dia kuat tuk menghafaz dan mudah terima ilmu yang baik2. Saya juga percaya kalau ubat anak yang nakal boleh bagi jugak. Memandangkan Jus Tok Guru antara salah satu produk yang dikeluarkan oleh syarikat ILP pengilangan yang berteraskan Halalan Toiyiban saya rasa memang elok kalau kita cuba. Manalah tahu ikhtiar itu satu yang digalakkan. Yang penting memulakan anak-anak dengan makanan sunnah juga sesuatu yang dutuntut. Itu berdasarkan pembacaan saya lah..Selebihnya anda boleh nilai sendiri. Tapi bagi saya kalau betul terbukti buat pelah saya nak sembunyi-sembunyikan kesahihannya. Secara tak langsung tercapai jugak matlamat saya tuk ajar Husna ayat-ayat lazim mula dari umur 2 tahun. Insyallah saya akan teruskan juga untuk anak kedua saya Elissa.

Baru-baru ni bila balik kampung Nenek dia suruh baca al-Fatehah tp budak ni bijak sangat diambil surah yang hujung tu..."Walaodholin.amin...". pandai dah buat lawak eh.. Minggu lepas kenduri kawin umah jiran saya. Husna pantang nampak mic. Dia pun apa lagi karaoke la macam-macam lagu yang mummy ajar. Lagu ayah dan ibu, twinkle little star, ABC semua keluar termasuk al-Fatehah. Jadi tontonan lah semua tanya suara cilik sape yang pelat-pelat tu..tak lah saya menunjuk-nunjuk cuma cerita je. Malah masa pagi hari raya en.suami kata "Terima kasih didik anak-anak dengan baik". terharu saya bila suami nampak usaha saya.syukurlah..saya pun bukan mintak dihargai. Semua yang saya buat terbaik tuk anak-anak. Satu yang buat saya kagum tentang makanan Sunnah, kini saya lebih mempercayainya termasuk makan daging kambing dan mula sukakan susu kambing.

Terima kasih kepada yang buat produk halalan yang macam Jus Tok Guru ni. Sebab banyak sangat produk kesihatan yang ada kat pasaran kita tak tahu halal ke tidak. Lagi satu makanan sunah ni memang bagus kalau tak nabi tak la amalkan. Cubalah tak salah kalau kita beri yang terbaik tuk anak. Selain membantu menyumbang perniagaan orang Islam. Mudah-mudahan anak-anak dapat pendidikan yang lebih baik dari kita.amin.

Kurang lebih kelemahan saya. terbaik dari Allah jua.

9 comments:

  1. Assalamualaikum terima kasih info ya saya sebenarnya tgh mencari produk untuk anak saya selau selesema .ok thanks selamat berkenalan dan i follow ya.

    ReplyDelete
  2. salam ..ok TQ jugak..sama2 kita kongsi nanti..tq follow..i'll folow you..

    ReplyDelete
  3. Assalam
    saya nk share saya amalkan jus tok guru rase sejak akhir thn 2008 xsilap..
    kedua2 anak saya Darwisy 6thn dan Darwisyah 3thn(masa mgndung sy sudah amalkan)..
    perkembangan y amat +ve bbeda dr anak org lain, hafazan surah2 lazim, bangun solat subuh n pergi sek amat cergas..makannan sunnah haruslah diamalkan utk seisi keluarga. -lizs pasir gudang

    ReplyDelete
  4. klau ank yang kurang dari sebulan bleh minum tak,,,sbab anak buah sy selalu je selsema lepas tu batuk..bila batuk..pasti ada kahak

    ReplyDelete
  5. terima ksh info yg sgt bgus..saya jg risau & sdg mencari ubat utk anak yg bakal masuk ke pra skolah next year agar ingatan dia kuat dlm pelajaran..alhamdulillah dah jumpa dgn jus tok guru ni..

    ReplyDelete
  6. Ank yg umur 10 bulan bleh mnum x jus tok guru ni...krn ank sy slalu dmam..

    ReplyDelete
  7. Ank yg umur 10 bulan bleh mnum x jus tok guru ni...krn ank sy slalu dmam..

    ReplyDelete
  8. anak saya umur setahun boleh ke minum dia kerap selsema

    ReplyDelete
  9. anak saya umur setahun boleh ke minum dia kerap selsema

    ReplyDelete

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...