Wednesday, September 28, 2011

Perancangan Untuk Anak Saya

Perancangan untuk anak-anak saya dari umur 1 tahun hingga 6 tahun

Umur 1 tahun

1. Kenalkan huruf jawi Alif Baa Taa

2. Kenalkan huruf Alphabert ABC

3. Kenalkan nombor One Two Three 123

Umur 2 tahun

1. Bila mula bercakap dan kenalkan semua huruf. Semua bentuk huruf. Sekurang-kurangnya dia tahu.

2.Cara bunyi a, e,i,o,u, dh, bh, kh, th dan semua huruf konsonan dan vocal. Sebut huruf r, l, m, n dengan betul.

3. Mula ajar menulis dan menconteng buku. Kecuali dinding dan sofa.

4. Ajar Iqra, doa-doa harian dan surah lazim.

Umur 3 tahun

1. Mula menulis ABC, huruf jawi dan number.

2.Kenalkan bentuk huruf ‘b’ dan ‘d’ perbezaannya.

3. Perkenalkan perkataan dan belajar membaca mula dengan buku ‘A’.

4. Ajar Iqra, doa-doa harian dan surah lazim.

Umur 4 tahun

1. Latihan membaca diteruskan hingga lancar.

2. Latihan menulis diteruskan hingga kemas. Termasuk melatih mewarna. Ajar juga mengira dan matematik mudah.

3. Masuk kelas Iqra supaya dapat mengaji dengan betul.

4. Kenalkan dia dengan pergerakkan dalam solat dan bacaan dalam solat.

5. Ajar Iqra, doa-doa harian dan surah lazim diteruskan.

Umur 5 tahun

1. Hantar ke tadika dan pantau perkembangan anak-anak dengan segala silibus diteruskan ikut sukatan di sekolah. Kalau boleh advance setahun awal supaya dapat menerima pembelajaran dengan mudah.

2. Dah boleh membaca dengan lancar.

3. Dah boleh mengira dan menulis dengan baik.

4. Dah boleh mengaji dengan betul.

5. Ajar Iqra, doa-doa harian dan surah lazim diteruskan.

Umur 6 tahun

Seterusnya ikut silibus di tadika,mengaji dan solat dipantau.

Sekarang saya dalam Fasa kedua mendidik Husna untuk dia menghafal huruf-huruf jawi ikut sukatan iqra sekarang dah sampai huruf sin, doa-doa lazim yang masih tak lancar lagi macam doa makan, doa belajar, doa tidur, doa naik kereta yang panjang tu (selalu dia yang ingatkan kalu lupa baca doa naik kereta “..mummy..mummy…doa..doa.” suh baca doa..) Tak lupa juga sedang perkenalkan ayat-ayat lazim al-fatihah dan 3 kul. Boleh cari kt youtube video huruf hijaiyah cartoon for kid yang diperkenalkan oleh kawan saya Julia.

Fasa pertama Elissa pula diulang macam kakaknya. Cuma Elissa saya mulakan dengan mengenal huruf-huruf jawi dan iqra sebab dia dah mula pandai bercakap sekarang. Dengarkan banyak lagu-lagu bahasa arab ikut CD Iqra kumpulan kanak-kanak terbitan Safron Intergrated marketing. Disamping memperkenalkan dia dengan huruf rumi dan nombor. Tapi yang mudah nak ajar anak ke dua ni dia follow je kakak dia. Tak susah jugak ada anak ramai kan. Boleh saling membantu.

Banyak perancangan tuk mereka berdua ni. Banyak masa perlu diperuntukkan. Banyak kesabaran perlu ditingkatkan. Perlukan usaha dan tawakal insyallah.Insyallah saya akan kongsikan dan sama-sama mendidik anak-anak kita.

Saya jadikan laman ini sebagai tempat untuk memotivasikan diri saya sebagai ibu dan sebagai pendidik. Sama-sama kita tingkatkan ilmu pengetahuan.

Ini hanya perancangan saje. Buatnya tu tak tau la mampu ke tidak. Tapi insyallah saya akan berusaha untuk memotivasikan diri saya menjalankan tugas saya dengan cemerlang..Ceh!

Banyak sangat anak-anak cikgu yang tercicir dan bermasalah. Ini menambah kerisauan saya. Nanti dah sibuk mengajar, sibuk ajar anak orang anak sendiri keciciran. Jadinya apa yang saya kongsi ni sebagai panduan saya dan amaran supaya tak sewenang-wenangnya lepaskan tanggugjawab saya sebagai ibu. Insyallah…Ibu-ibu kat luar tu dah boleh la buat perancangan tuk anak masing-masing. Lepastu tampal kat dinding bilik. Buat jangan tak buat nanti kene ketawa dengan suami masing-masing..huhu…(sayalah yang utamanya ni, selalu kene poyo kan dengan en. Suami tu. Dia suke senyap-senyap baca blog saya. Pastu kutuk-kutuk. Tapi takpe kutuk lah. Akan ku buktikan.caiiiyoook……!!!)

Nota:

Semua ni saya banyak rujuk kakak ipar saya. Panduan buku-buku sekolah tadika nuri, kumon dan smart reader. Tapi saya selutttt kat kakak ipar saya sebab dalam dia sibuk kerja seharian di office sempat plak dia mengajar anak-anak dia. Bila malam waktu yang terhad dia gunakan tuk ajar 3 orang anaknya. Sekarang yang sulung dah 9 tahun, angah dah 7 tahun, yang ketiga 5 tahun dan yang kecil baru 1 tahun. Semua diurus sendiri memandangkan suaminya hari minggu je balik JB. Dah 6 tahun berulang alik JB-KL, KL-JB. Peh! tak sanggup saya kehidupan macam tu...Tapi tetap seronok bila tengok anak-anak dah mula minat belajar. Insyallah ia memotovasikan diri saya. Teruskan usaha mummy…!!!

Kalau boleh sama-samalah kita berkongsi pengalaman..sebab apa saya percaya ilmu kalau dikongsi semakin banyak yang kita akan dapat. Semua ilmu tu datang dari Allah jua.

No comments:

Post a Comment

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...