Monday, August 15, 2011

Kisah Ramadhan tahun 2011

Assalamualaikumm...


Ini lah gelagat anak2 yg usia mereka si kakak baru 2tahun 5bulan, si adik 1tahun 3bulan. masing2 sibuk memegang Joran waktu pulang ke kampung Opah mereka pada minggu kedua Ramadhan. Tak padan perempuan.bila sebut je 'fishing' wah melompat-lompat girang sekali. Tanpa mahu menghampakan anak en.suami pun merancang sesuatu..





Aku ingin anak-anak menghargai Alam ciptaan Ilahi.Nikmat disebalik ciptaannya..





Sering aku mengingatkan pada si kakak yang sudah sedikit petah bercakap..


Mummy:Siapa jadikan Elissa?


Husna:Allah...


Mummy:Siapa jadikan mummy dgn daddy?


Husna: Allah...


Mummy:Siapa jadikan matahari


Husna: Allah..





Syukur lidahnya tidak kelu menyebut nama penciptanya..sekurang-kurangnya sebagai ibu, aku mahu mereka tahu bahawa hidup di dunia ini, ada penciptanya. Setiap kejadian mahluk ada yang menciptanya. setiap haiwan yang dia lihat ada yang menjadikannya..yang maha Agung, Maha Kuasa dan maha penuh nikmat kasih sayangnya...Allah.





Apa yang aku harap..kalimat Allah tidak lekang dari lidahnya.sebermulanya mengenali butir-butir bicara.Sebagai ibu aku mahu dia tahu kalimah suci dan nama rasulnya.Apa agamanya?biar dia tidak kekok melalui kehidupan sebagai muslim..kenapa perlu pakai hijab?Kalu tak pakai nanti Allah marah?pandai anak mummy...





Ramadhan kini aku dan en. suami merancan aktiviti yang mengembirkan untuk dua putri.walaupun mereka masih kecil, tapi pendedahan sebegini harus di teruskan. kami beranggapan pendidikan awal kanak-kanak suatu proses yang paling penting.menyerapkan mereka dengan elemen2 Islami agar mereka tidak berasa kekok bila besar nanti. sedari umur dalam kandungan hingga umur mereka 7 tahun. kami harap dapat mengisi aktiviti mereka dengan pekara yang berfaedah selain mengembirakan hati mereka.





Ini hanya eksperimen kami..yang mana kami lihat anak-anak kini terlalu terdedah dengan teknologi. malah siaran TV dan internet menjadi hiburan utama mereka. Lama kelamaan mereka tidak pandai berdikari. Andailah suatu hari nanti mereka melalui saat susah, apa bekalan kita sebagai ibubapa pada mereka?





Pengalaman waktu kecil banyak membantu. Cerita En. suami pengalaman menangkap ikan di sawah. pengalaman dikejar anjing, pengalaman bermain di sungai sering meniti dibibirnya.seolah2 masih segar. kesannya putri2nya kini sedikit lasak. Kata Ustaz "anak-anak lelaki dan perempuan didiklah dengan ilmu pertukangan,ilmu menjahit dan memasak. supaya mereka dapat berdikari dengan sendirinya suatu hari nanti."kami pun tak mampu nak manjakan anak2 dgn mainan.tiap2 hari mereka berkawan dengan buku-buku.terpaksalah merasai kesusahan ini.namun semua ini ada baiknya...





Jika mereka mengetahui...





Di sini ingin aku titipkan sedikit kenangn anak ku Husna sewaktu mengikut en. suami ke pergi memancing..





Sayang sangat gambar-gambar ini. tak kisahlah apa org nk kata..yg penting kami tahu pendirian kami agar anak-anak menghargai alam sekitar ciptaan ilahi..






No comments:

Post a Comment

wa kha kha...:)

Facebook Share

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...